Aktualności

Fundusz wspierający transport przyjazny środowisku

Fundusz wspierający transport przyjazny środowisku Rząd przyjął projekt ustawy wspierającej rozwój niskoemisyjnego transportu. Nowe przepisy przewidują utworzenie Funduszu, który będzie finansował projekty związane z rozwojem elektromobilności oraz transportu opartego na paliwach alternatywnych.

Nowelizacja ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych zakłada utworzenie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, który będzie finansował projekty wymienione m.in. w Planie Rozwoju Elektromobilności w Polsce, Krajowych Ramach Polityki Rozwoju Infrastruktury Paliw Alternatywnych oraz ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Wsparcie w ramach Funduszu otrzymają zarówno inicjatywy związane z rozwojem sektora pojazdów napędzanych energią elektryczną, jak i transportem opartym na paliwach alternatywnych m.in. CNG, LNG. Fundusz ma być finansowany m.in. środki z budżetu państwa w ramach wpływów z podatku akcyzowego, wpływy z tytułu opłaty zastępczej oraz środki przekazywane przez operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego.

Projekt ustawy przewiduje również wprowadzenie opłaty emisyjnej w wysokości 80 zł od 1000 l wprowadzonych na polski rynek: benzyny silnikowej i oleju napędowego. Środki z opłaty emisyjnej stanowić będą przychód Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (85%) i Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (15%). Zgodnie z przedstawioną propozycją obowiązek zapłaty opłaty emisyjnej ciążyć będzie na producentach paliw silnikowych (benzyn silnikowych i olejów napędowych), importerach paliw silnikowych oraz podmiotach sprowadzających paliwa z innych państw UE.

Środki, które otrzyma NFOŚiGW służyć będą realizacji projektów mających na celu m.in. zmniejszenie lub uniknięcie szkodliwej emisji substancji gazowych, stałych i ciekłych powodujących zanieczyszczenie powietrza.

Zakres projektów, które mogą otrzymać dofinansowanie jest bardzo szeroki – wspierani mogą być m.in. producenci środków transportu, samorządy inwestujące w czysty transport publiczny, wytwórcy biokomponentów, jak i podmioty chcące zakupić nowe pojazdy. Fundusz ma wspierać również promocję i edukację w zakresie wykorzystania paliw alternatywnych w transporcie.

Ustawa ma wejść w życie od 1 stycznia 2019 r.

źródło: me.gov.pl
fot. freeimages.com




POWRÓT

Aktualności

Współpraca z TSI

Z przyjemnością informujemy iż, Instytut Prawa Gospodarczego rozpoczął współpracę z TSI, Biurem Innowacji Bezpieczeństwa Technologicznego.
.

MODA I DESIGN W ŚWIECIE COVID-19

Pandemia wirusa SARS-CoV-2 przyczynkiem do refleksji prawniczej, technologicznej i socjologicznej w trzech tomach